Konkurrence
Produkter
Opskrifter
Sundhed
Kvalitet
Tips
FAQ´s
Miljø
Økologi
Ris & Ros
Styrk din sundhed

Ved du....
at storforbrugere af frugt og grønt mindsker risikoen for slagtilfælde med over 30 %.
Det er dokumenteret i en amerikansk forskningsundersøgelse med ca.100.000 mennesker, så noget er der nok om snakken.Undersøgelsen viste også at det var tilstrækkeligt at spise 5-6 stykker frugt og grønt om dagen - spiste man mere end det, havde dette ingen yderligere beskyttende virkning. Et styk grønt/frugt er ca.100 gram.

at salvie styrker hukommelsen. Britiske forskere har testet 44 forsøgspersoner og undersøgelsen bekræftede at salvie styrker hukommelsen. Samtidig skulle salvie være betændelseshæmmende, godt mod klimakterie-problemer, gunstigt for luftvejene, lever/galde og mave/tarmkanal. Prøv en dejlig kop Salvie-the: hæld kogende vand over 4-5 blade salvie og lad trække 5-6 min.
Man skal dog ikke drikke denne te hver dag, eller man skal holde et par ugers pause af og til. Gravide og ammende kvinder bør kun spise salvie i meget begrænset omfang.

Tip mod forkølelse:
Drik en kop grøn the. Det er altid rart at få noget varmt når man er forkølet, men derudover har grøn the den fordel, at den indeholder antioxidanter. Man kan købe grøn the med forskellige smagstilsætninger, men ofte består smagen af tilsatte aromaer. Prøv i stedet at tilsætte et par blade mynte eller citronmelisse til en neutral grøn the.
Mynte er specielt god idet den er svedfremmende, og citronmelisse virker beroligende, så man får en bedre nattesøvn.
Timian er god i te hvis man har hoste.

Lige som ved salvie må man ikke overdrive brugen af timian ved graviditet; det er generelt fornuftigt at spise krydderier og krydderurter i moderate mængder under graviditet.





"Styrk din sundhed - spis Legro´s forårsfriske urter til, på og i din mad hver dag"