legro
Morgenmad med urter
4. juli, 2017

5 morgenmadsideer med friske krydderurter

Kan du ikke få grønt nok? Det kan vi heller ikke! Derfor har vi samlet 5 friske ideer til sunde, spændende morgenmåltider, du kan kaste dig over i hjemmet. Naturligvis fulde af vitaminer, protein og næring, så din dag kommer bedst fra start.

 

Havregrød med jordbær og basilikum

Havregrød er en sund og nærende morgenmadsfavorit i mange hjem og varmer dejligt på en kold vintermorgen. Her får du en lækker opskrift på, hvordan du kan let pifte din grød op med frugt, farver og friske urter.

Sådan gør du

Bring mælk eller vand i kog alt efter smag og tilsæt havregryn. Blend en håndfuld jordbær med en anelse citronsaft og hak et par friske basilikumblade alt imens væsken absorberes af havregrynene. Tilsæt jordbærblandingen, basilikum og en knivspids salt, og rør godt rundt i grøden, så smagen rigtigt kan trænge ud. Når grøden har den rigtige konsistens, hæld over i en skål og tilsæt et stænk mælk, et par ekstra jordbær og andet topping efter ønske. Top af med friske basilikumblade for det sidste visuelle touch.

 

Æg med friske urter

Dyrker du Paleo livsstilen, er æg den perfekte måde at kickstarte din dag med sunde, friske urter. Det er utroligt simpelt og kan tilføre kulør og smag, uanset om du er til røræg eller en omelet.

Sådan gør du

Strø ganske enkelt en håndfuld friskhakkede krydderurter over din røræg, og tilsæt eventuelt en tsk. tørrede urter for en mere kraftig smag. Du kan bruge alt fra oregano, timian og basilikum til estragon, salvie og rosmarin efter præference. Er du mere til omelet, kan du på samme måde let tilsætte en håndfuld friske, finthakkede urter til æggemassen inden stegning og derefter blot følge opskriften, som du plejer.

 

Yoghurt med frugt og urter

Yoghurt udgør allerede det foretrukne morgenmåltid i mange hjem. Det er derfor en let og simpel måde at få fyldt både hjem og krop med dejlige aromaer og sunde, smagfulde urter fra morgenstunden.

Sådan gør du

Hæld yoghurt, din favoritmüsli og et par friske bær i en skål og top den med friske, hakkede urter. Både basilikum, mynte og citronmelisse går glimrende til den frugtige yoghurtsmag.

 

Brød med grøn topping

Et solidt måltid med fibre og fuldkorn giver god energi fra morgenstunden. Så hvorfor ikke tilføje ekstra vitaminer og næring?

Sådan gør du

Start med en fiberrig, rustik skive brød – eventuelt med et tyndt lag saltet smør. Strø friske urter, tynde skiver tomat, radiser, avokado eller andet grønt. Både dild, basilikum, persille og estragon komplementerer smagen af de friske grøntsager fremragende fra morgenstunden.

 

Grøn smoothie

Er du til en lækker, vitaminrig smoothie om morgenen, kan du med fordel pifte den op med en håndfuld friske urter.

Sådan gør du

Forbered din grøntsags- eller frugtsmoothie som du plejer, og tilsæt en håndfuld friske urter inden den blendes. Prøv bl.a. basilikum, koriander, mynte, persille eller estragon. Smoothies er desuden en god måde at få dækket det daglige indtag af frugt og grønt på.

 

Velbekomme!

Her finder du bl.a. vores produkter

Vær med til at støtte